تبریز: هریس یکی از شهرستان‌های آذربایجان شرقی است که در جریان زلزله 21مرداد‌ماه سال گذشته از مجموع 97روستای آن 87 روستا دچار تخریب و خسارات زیادی شدند.

همت و امید زلزله‌زدگان، زندگی  را  به هریس  بازگرداند

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی بازسازی این روستاها را بر عهده داشته و اکنون شاهد شکل‌گیری روستاهایی با شکل جدید در این شهرستان هستیم که از جنس همت و امید هستند. به گزارش مهر، مسجد روستای ولیلو ازجمله مکان‌هایی بود که دچار تخریب کامل شده بود و به همت مجلس خبرگان رهبری بازسازی آن به اتمام رسیده و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم اقدام به محوطه‌سازی‌ زیبایی برای آن کرده است.

کار اجرای طرح هادی روستا نیز همزمان با بازسازی کامل آن در حال انجام است. اهالی با همت و تلاش خانوادگی تحت نظر ستاد بازسازی روستایی مازندران در حال ساخت‌وساز گسترده در روستا و تکمیل واحدهای مسکونی خود هستند. مدیر بنیاد مسکن هریس در توضیحاتی درخصوص این روستا ابراز داشت: کار آواربرداری این روستا 3‌ماه طول کشید. به‌عنوان مثال، تنها از یک خانه 85کامیون آواربرداری شد. عادل فیضی افزود: همت اهالی روستا موجب سر و سامان گرفتن سریع آن شده و واقعیت این است که در هر روستایی که مردم روحیه کار مشارکتی داشتند، کار بازسازی روستایشان نیز خیلی سریع تمام‌شده یا در حال تمام‌شدن است. روستای آق‌علیلو که بازسازی آن برعهده ستاد بازسازی روستایی کردستان است، با 42خانوار جمعیت کار بازسازی 39مسکن آن تمام‌شده و بقیه آن نیز در حال احداث است.

روستای آق‌علیلو از روستاهایی است که تخریب گسترده‌ای داشته و بعد از زلزله با شروع بازسازی آن و به‌رغم پایین‌بودن تعداد خانوارش طرح هادی روستایی‌اش و همچنین سنگفرشی زیبا با پیرنشین‌های مقابل خانه‌هایش در حال انجام است.فیضی در مورد این روستا نیز گفت: احداث واحدهای مسکونی این روستا با پیمانکاری سپاه پاسداران انجام شد و تا تیرماه تمامی کارهای بازسازی آن به پایان می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه زلزله 21مرداد فرصت مناسبی برای مسیرگشایی در داخل روستاها فراهم کرد، افزود: متأسفانه پیش از این تلاش می‌شد تا با جذب رضایت اهالی برای عقب‌روی و مسیرگشایی در داخل روستاها، طرح هادی آنها را اجرا کنیم اما همکاری انجام نمی‌شد و کارها به تعویق می‌افتاد. مثلا در روستای کیویج یک روز قبل از آسفالت‌ریزی خیابان اصلی روستا، زلزله همه‌‌چیز را در آن از بین برد.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هریس ادامه داد: پس از زلزله موقعیت مناسبی برای بنیاد و اهالی ایجاد شده تا طرح‌های هادی نیز اجرا شود که اگر بودجه لازم تأمین شود، همزمان با بازسازی روستا امکان اجرای آنها برای ما وجود دارد.روستای جیغه روستایی است که کل آن جابه‌جا شده و به حاشیه جاده مشرف به روستا انتقال یافته است؛ روستای بزرگی با 280خانوار جمعیت که پیش از زلزله تنها 80 واحد آن بازسازی شده بود و بعد از زلزله نیز 180واحد آن کار شده است.

فیضی درخصوص علت تأخیر در اجرای این پروژه گفت: علت تأخیر رفع موانع تملک اراضی جدید برای محل جدید روستا بود که خوشبختانه از آبان‌ماه سال گذشته تا‌کنون کارهای اجرایی با تملک زمین‌ها با سرعت در حال انجام است و این امکان برای ساکنان روستا فراهم شده تا درصورت نیاز به واحد برای زوج‌های جوان با در اختیار گرفتن زمین جدید واحد مسکونی احداث کنند.  مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هریس ادامه داد: در این روستا قطعات 300 تا 400 متری در اختیار مالکان قرار گرفت تا واحدهای 60 تا 70 متری احداث شود و واحدهای دامی ساکنان نیز در داخل آن گنجانده خواهد شد. فیضی تأمین آب و برق این روستا را بر عهده دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام کرد و گفت: فعالیت آنها در این خصوص در حال انجام و خانه بهداشت روستا نیز با همت ارگان مربوطه در حال احداث است.

وی درباره روستای سرای گفت: این روستا نیز با 373خانوار توسط ستاد کردستان در حال بازسازی است. فیضی گفت: در این روستا 120واحد توسط بنیاد مسکن هریس اجرا و 234واحد دیگر نیز توسط ستاد بازسازی کردستان احداث شده است. وی ادامه داد: مابقی اهالی نیز برای بازسازی واحدهای خود تشکیل پرونده داده‌اند و در حال کار روی پرونده‌ها، اعطای تسهیلات و فراهم‌کردن مقدمات کارها هستیم.

مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هریس ادامه داد: کل واحدهای بالای 60درصد تخریب شامل 3هزار و 400واحد در روستاها و هزار و 600واحد در شهرها بود. فیضی کل واحدهای نیازمند به بازسازی در روستاهای هریس را 6هزار و 400 واحد اعلام کرد که کار بازسازی 5هزار واحد آن تمام‌شده و به مرحله بهره‌برداری و اسکان رسیده و بقیه واحدها نیز در دست اقدام است. وی افزود: البته قبل از زلزله نیز 3هزار و 500 واحد در روستاها و هزار و 500 واحد در شهرها بازسازی شده بودند و با احتساب آمار جدید، این آمار 80درصد کل شهرستان را پوشش داده که با این حساب هریس رتبه نخست بازسازی بافت روستایی در استان را به‌خود اختصاص داده است.

کد خبر 219362

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز